Cykel

CYKEL & SKIDSERVICE

Cykelreparationer, reservdelar, valla, kantslipning och belagsreparationer av både alpin- och längdskidor m.m.

CYKEL & SKIDSERVICE

Cykelreparationer, reservdelar, valla, kantslipning och belagsreparationer av både alpin- och längdskidor m.m.
Aplint

CYKEL & SKIDSERVICE

Cykelreparationer, reservdelar, valla, kantslipning och belagsreparationer av både alpin- och längdskidor m.m.

CYKEL & SKIDSERVICE

Cykelreparationer, reservdelar, valla, kantslipning och belagsreparationer av både alpin- och längdskidor m.m.

CYKEL & SKIDSERVICE

Cykelreparationer, reservdelar, valla, kantslipning och belagsreparationer av både alpin- och längdskidor m.m.
Rullskidor

CYKEL & SKIDSERVICE

Cykelreparationer, reservdelar, valla, kantslipning och belagsreparationer av både alpin- och längdskidor m.m.
Cykling

CYKEL & SKIDSERVICE

Cykelreparationer, reservdelar, valla, kantslipning och belagsreparationer av både alpin- och längdskidor m.m.
Slalom

CYKEL & SKIDSERVICE

Cykelreparationer, reservdelar, valla, kantslipning och belagsreparationer av både alpin- och längdskidor m.m.
Skidåkning

CYKEL & SKIDSERVICE

Cykelreparationer, reservdelar, valla, kantslipning och belagsreparationer av både alpin- och längdskidor m.m.

Fastfrusna växlar


Nu är vintern i antågande och det är dags att ta på sig lite varmare kläder när man cyklar. Ett problem som dyker upp på vintern för cyklister är att växlarna fryser fast. Anledningen är att det bildas kondens i vajerhöljet som sedan fryser vid minusgrader och gör att växelvajern fastnar.

Detta drabbar vanligtvis standardcyklar med tre, sju eller åtta växlar då dessa cyklar ofta har heldragna vajerhöljen där kondensen inte har möjlighet att rinna ut. På hybrid- och racercyklar löper vajer normalt fritt utan hölje och klarar sig därmed bättre.

Ett sätt att slippa detta problem är att montera en smörjport (som vi ibland kallar Nexus Vinterkit) på vajerhöljet. Den består av en T-koppling med smörjventli som monteras strax ovanför vevpartiet. Då kan man enkelt spruta in olja i vajerhöljet som tränger undan kondensen och smörjer vajern. Anledningen att man monterar det ovanför vevpartiet är att mest kondens samlas där vajer och hölje passerar under vevpartiet.

Smörjport Nexus Vinterkit
Smörjport, Nexus Vinterkit.

Att montera en smörjport kostar ca 250kr och ett bra tips är att passa på att byta ut både vajer och hölje när ändå allt ska tas loss. Då hamnar du på ca 300-350kr. Kom också ihåg att köpa med dig en burk teflonbaserad olja om du inte har sen tidigare.

Smörj in vajern regelbundet när det börjar bli minusgrader eller när behov uppstår och njut av perfekt växling i snö och kyla.

Cykel & Skidservice

Norra Ersmarksgatan 51
903 44 Umeå

Visa på karta

Öppettider

Vardagar:        08:00 - 16:30
Lunchstängt:  12:00 - 13:00

Vi tar även kort Mastercard-Visa

Kontakta oss

Telefon:  090 - 12 08 79
E-post: info@cykelmekarn.se

Dela vår sida



© 2017 Cykel & Skidservice | Info om cookies